Антиоксидантите

2 април 2017
Антиоксидантите

АНТИОКСИДАНТИ

Най-верните защитници на живота

Ежедневно нашият организъм  е изложен на действието на свободните радикали - атоми или молекули, които със своето действие могат да доведат до особено сериозни последствия. Факторите, водещи до тяхното генериране, са многобройни: излагане на радиация - слънчева или рентгенова, тютюнов дим, автомобилни газове и не на последно място - храненето.

По време на обменните процеси, които нормално протичат във всеки един жив организъм, се извършват множество синхронизирани химични реакции.

Един огромен парадокс е, че едно от най-важните за нас вещества е и нещо, което допринася за евентуалната ни смърт. Става въпрос за кислорода. Кислородът, който е необходим за извършване на всички биохимични реакции и без който не можем да съществуваме, е силен окислител, химичните реакции с неговото участие са източник на енергия за всички биологични процеси в организма. Страничен ефект на тези реакции са оксидантите – свободните радикали, на които не достига един електрон. По химичните закони те се опитват да си набавят електрон, откъдето могат: ДНК, мазнини, белтъчини, ферменти, които, загубили своя електрон, също влизат във вредни за здравето химични връзки. Така постепенно клетката губи жизнените си функции и започва да се руши. Смята се, че във всяка клетка на тялото ежедневно се произвеждат около 10 хиляди свободни радикала. Свободните радикали присъстват нормално и в нашия организъм, като всеки един от тях съществува в продължение само на малка част от секундата, но уврежданията, които оставя след себе си, са необратими. Тези частици водят до увреждане на клетъчните мембрани, молекулите на ДНК, като се превръщат в основна причина за процеса на стареене на клетката. Наличието на свободни радикали потенцира възникването на белодробни, сърдечно-съдови и неопластични заболявания. Повишава се вероятността да се появят клетъчни мутации, а понякога се изразява и в неспособност на организма да възстановява клетките си, защото те просто умират по-бързо, отколкото биват заменяни. Натрупването на голям брой свободни радикали води до т.нар. оксидативен стрес, който нарушава функциите на имунната система.

Резултат с изображение за свободни радикали

С наличието на голям брой свободни радикали в организма се свързва повишен риск за заболяване от болести, като:

  • Рак
  • Сърдечни заболявания
  • Артрит
  • Автоимунни заболявания
  • Диабет
  • Състаряване на кожата

 

За да не се случи това, свободните радикали трябва навреме да се открият и обезвредят. Именно за това служат антиоксидантите.

Антиоксидантите се явяват вещества, които притежават способността да неутрализират действието на свободните радикали. Това са молекули, които имат допълнителни електрони, които могат да снабдят свободните радикали с липсващите им електрони, като по този начин поправят и стабилизират химичната им връзка и в крайна сметка ги неутрализират. За разлика от останалите молекули, антиоксидантите не се превръщат в свободни радикали, след като "дарят" електроните си. Една антиоксидантна молекула влиза в реакция само с един свободен радикал. Затова трябва непрекъснато да се осигуряват антиоксиданти в човешкия организъм.  Наличието на антиоксиданти в организма отслабва процесите на оксидация и по този начин намалява риска от споменатите по-горе заболявания.

Нашето тяло също разполага със собствени антиоксиданти (коензим Q10, глутатион и др.), които ефективно се борят с действието на свободните радикали. Но за съжаление с напредването на възрастта, приема на еднообразна и непълноценна храна и непрекъснато увеличаващите се негативни фактори (цигарен дим, изгорели газове, химически замърсена храна и вода), количеството и ефективността на антиоксидантите намалява обратнопропорционално на активността на радикалите.

Факторите, които спомагат оксидацията, включват:

  • Лоша диета
  • Наркотици
  • Лекарства
  • Замърсена околна среда
  • Стрес
  • Травми
  • Инфекции
  • Тютюнопушене
  • Прекомерно излагане на слънчева светлина
  • В първото тримесечие на бременността с цел намаляване на опасността от вродени аномалии и уродства



Това означава само едно - трябва да се увеличи консумацията на храни богати на антиоксиданти, които не само ще дезактивират свободните радикали, но и ще подобрят физиологията на организма, като го предпазват от вируси, бактерии и токсични вещества.

Резултат с изображение за свободни радикали

 

Има два начина да си набавяме антиоксиданти:

  1. Чрез упражнения – физическата активност увеличава производството на атниоксидантни ензими.
  2. Чрез храна – съществуват хранителни вещества, които са изключително богати на антиоксиданти, като например:

 

 Резултат с изображение за антиоксиданти

 

 

 

  • Витамин А

Най-разпространеният провитамин А е бета-каротинът. От него в стените на тънките черва и в черния дроб се синтезира витамин А, но само при наличност на мазнини. 

В плодовете и зеленчуците се съдържа неговият предшестващ стадий – провитамин А (каротин). Каротинът, превърнал се във витамин А, стимулира регенерацията на епитела на кожата, растежа на костите и тъканите, повишава защитните сили на организма, участва в обмяната на веществата и влиза в състава на родопсина, от който зависи чувствителността на ретината към светлината. Затова при ранен недостиг на каротин се появява “кокоша слепота”.

Други признаци на дефицит на витамин А са вроговяване на кожата, възпаление на лигавицата на носната и устната кухина, на белите дробове, стомаха и червата, на половите органи, дегенерация (израждане) на чернодробната тъкан и други.

Богати на каротин са плодовете и зеленчуците с жълто-червен и оранжево-червен цвят, като моркови, червен пипер, домати, тикви, кайсия, пъпеш, шипка, арония и други. Витамин А се съдържа в говеждия и кокошия черен дроб, в яйчения жълтък.

 

  • Витамин C

Той е най-разпространеният в природата витамин – биосинтезира се от глюкоза в почти всички висши растения и животни. Човешкият организъм си го набавя с храната. Този незаменим витамин е необходим за всяка жива клетка, защото активно участва във всички окислителни и възстановителни процеси при обмяната на веществата.

Той е необходим за образуването на колаген, а той спомага за заздравяване на рани и на костни наранявания и предпазва капилярите от увреждания. Витамин С подпомага усвояването на желязото, участва в продукцията на хормона на щитовидната жлеза и при регулирането на телесната температура и повишава устойчивостта на организма на инфекциозни и простудни заболявания. При състояние на стрес витамин С се изчерпва.
Симптомите на недостиг на витамин С първоначално са физическа и умствена умора, анемия и безсъние.

 

Резултат с изображение за рисунок на тему здоровое питание

 

 

  • Витамин E

Наричат го “бодигард” на организма поради изразените му антиокислителни свойства. Установена е връзка между витамин Е и обмяната на мазнините. Токоферолът предпазва от окисление незаменимите мастни киселини, витамин А и каротините и някои ензими и хормони.
Известен е като витамин на размножаването, защото е отговорен за нормалното функциониране на половите жлези, менструацията, забременяването и раждането. Известна е ролята на токоферола за повишаване на физическата издръжливост.

При недостиг на витамин Е се нарушават размножителните процеси. При мъжете настъпва атрофия на семенните канали, израждане на сперматозоидите и смущения в оплождането, а при жените – затруднено износване на плода, аборти и непълноценен плод.
Витамин Е предпазва клетъчните мембрани от увреждане, забавя процеса на стареене и увеличава средната продължителност на живота.

Токоферолът стимулира кръвните липопротеини да извличат холестерол от тъканите и възпрепятства развитието на атеросклерозата. При недостиг на витамин Е много лесно се окислява и изчерпва гликогенът в сърцето, мускулите, черния дроб и мозъка. В резултат на това се нарушават сърдечносъдовата система и опорно-двигателният апарат.

 

  •  Витамин В9 (фолиева киселина)

Фолиевата киселина се съдържа в животинските и растителните продукти, но биологичноактивната си стойност получава от чревната бактериална флора при храносмилането.
Фолиевата киселина стимулира образуването на еритроцитите и левкоцитите, спомага за намаляване съдържанието на холестерола в кръвта, катализира синтеза на важни за черния дроб съединения.
Приемът на фолиева киселина с храната като цяло е достатъчен. Консумирането на сурови листни зеленчуци гарантира дневния прием на витамина. Значително се повишава нуждата от витамин В9 при бременност, раждане и развитие на малките деца. Неправилното хранене и хроничният алкохолизъм може да причинят недостиг на фолиева киселина.

Напоследък поради широкото използване на антибиотиците в терапията понякога се стига до тежки поражения на чревните бактерии и до дефицит на фолиева киселина.
Фолиева киселина се съдържа в салатата, магданоза, спанака, цвеклото, картофите, доматите, баклата, фасула, пшеницата, ръжта, хлебните и бирените дрожди (маята), млякото, яйцата, черния дроб и други храни.

 

 

Резултат с изображение за рисунок на тему здоровое питание

 
  • Цинк

Влиза в състава на над 70 клетъчни ензима. Цинкът участва в образуването на хормона на задстомашната жлеза – инсулин, който е отговорен за въглехидратната обмяна. Освен това цинкът стимулира растежа при децата и възстановяването на организма след операция. При недостиг на цинк започва окапване на косата и вроговяване на кожата, а при излишък се появяват смущения в храносмилането.

  • Мед

Медта участва в синтеза на хемоглобина и колагена, в окислението на глюкозата, като стимулира отделянето на инсулин и при разграждането на чернодробния гликоген според енергийните нужди на организма. Тъмнокафявият пигмент меланин на кожата, космите и ретината на окото съдържат мед.

В зрелия човешки организъм почти не се развива дефицит от този микроелемент. Мед се съдържа в растителните храни – картофи, домати, моркови, цвекло, пшеничен зародиш. От плодовете с по-високо съдържание на мед са ананас, фурма, къпина, малина, дюля, касис, черна боровинка, круша, ябълка, вишня, слива, праскова, арония.

  • Селен

Този биомикроелемент е незаменима съставка на ензима глутатионпероксидаза, който заедно с витамин Е и други антиоксиданти образуват защитната бариера на клетките срещу свободните радикали. Затова някои наричат селена “сребърният войник”.

Селенът защитава чернодробната тъкан от радиация и други токсични въздействия, стимулира имунната система, участва в синтеза на съдържащите йод хормони на щитовидната жлеза.
Прилага се при отравяне с тежки метали, радиация и други интоксикации. Включва се в лечебните програми при различни кожни заболявания.

  • Флавоноиди

Флавоноидните гликозиди са с различни оттенъци на жълтия цвят. Те повишават еластичността на кръвоносните съдове и ги предпазват от разрушителното действие на холестерола. Затова намират приложение в народната медицина при лечение на различни кръвоизливи, при начална форма на склероза на кръвоносните съдове и за повишаване на имунитета на организма срещу болести. Флавоноидните гликозиди се използват и при сърдечни заболявания, хипертония, хроничен хепатит и кожни заболявания.

Повечето плодове и зеленчуци и някои напитки като чай и вино съдържат флавоноиди.

 

  • Антоциани

По химична структура и действие те са близки до флавоноидите. Те повишават устойчивостта на капилярите, действат противовъзпалително и засилват остротата на зрението.

Антоциановите гликозиди са червени, сини и виолетови багрила, които се съдържат в плодовете и цветовете на много растения – вишня, слива, касис. Особено активни са антоцианите, съдържащи се в плодовете и листата на черната и червената боровинка.

 

Други много популярни антиоксиданти са:

  Петолистна Гиностема (Jiaogulan)

  Ресвератрол (Resveratrol)

  Ликопен (Lycopenе)

  Пикногенол

  Акай бери (Acai Berry)

  Къпини

  Лактоферин

  Какао

  Малини

  Алфа липоева киселина

  Мелатонин

  Коензим Q10

  Синьо-зелени водорасли

  Сушени плодове

  Котешки нокът (Cat’s claw)

  Грозде

  Гинко Билоба (Ginkgo Biloba)

  Нар

  Спирулина

  Червено вино

 

 

Тайните на живата вода!

Акална вода- защо трябва да я пием редовно! - за жизнен тонус - за пречистване и детоксикация на организма - високо PH и алкализиране - здрави бъбреци

прочети още
Защо да предпочета покупката на бельо онлайн!

Предимствата от пазаруването в интернет пространството!

прочети още
Изберете правилния сутиен

Само за дамите: няколко ценни съвета как правилно да изберете сутиен.

прочети още